Asiakkaiden kokemuksia Metatavusta


Case Lumme-Energia:

Metatavu on ketterä ja kehityshaluinen

Valtakunnallisesti toimiva Lumme Energia Oy haluaa olla alallaan edelläkävijä. Vuonna 2017 toimintansa aloittanut sähkömyyntiyhtiö aloitti yhteistyön ohjelmistoyritys Metatavun kanssa tarkoituksenaan luoda uudenlaista asiakaspalvelua. Viksu-chatbot on ratkaisu, jonka avulla Lumme Energia on erottunut toimialansa muista yrityksistä.

Lumme Energia kiinnostui Metatavusta yrityksen esiteltyä toimintaansa paikallisessa tekoälytilaisuudessa. Yhteydenoton jälkeen Lumme Energia päätti kokeilla, millaista lisäarvoa Metatavu pystyisi tuomaan asiakaspalveluun.

– Metatavu nappasi kopin aika tyylikkäästi. Pian meillä oli hahmotelma siitä, mitä robotin pitäisi kyetä tekemään ja millä aikataululla, sähkökaupan liiketoimintajohtaja Mika Ahola kertoo.

Mika Ahola Lumme-Energialta.
Mika Ahola Lumme-Energialta.

”Ollaan Viksusta aika ylpeitä”

Metamind Viksupotti on palvelu, joka kommunikoi asiakkaan kanssa reaaliajassa yrityksen nettisivuilla. Robotti kartoittaa asiakkaan tarpeet ja ehdottaa sitten sopivaa ratkaisua. Parhaimmillaan robotti toimii niin, että vuorovaikutus etenee sopimuksen tekemiseen saakka.

– Tällä hetkellä kokonaisuus toimii todella hyvin. Viksu tekee töitä hyvin ahkerasti ja johdonmukaisesti, ja asiakkaat näyttävät tykkäävän käyttää sitä. Robotti on koodattu niin, että se kykenee toimimaan niin kuin on tarkoitus, ja ollaan Viksusta aika ylpeitä, Ahola sanoo.

– Näemme robotiikkaan perustuvilla chat-palveluilla olevan kasvavaa kysyntää, ja näköpiirissä on myös paljon uusia tehtäviä, joita voimme Viksulle opettaa. Meillä on Metatavun kanssa avoin keskusteluyhteys, ja kehitämme Viksua yhdessä aina, kun huomaamme jotain jatkokehitystarvetta, Ahola lisää.

Toiminta on kustannustehokasta

Lopputulos valmistui varsin nopealla aikataululla ja kustannustehokkaasti. Vahvan substanssiosaamisen lisäksi Metatavulla on Aholan mukaan kyky hyvin ketterään toimintaan. Lumme Energia onkin kokonaisuudessaan tähänastiseen yhteistyöhön varsin tyytyväinen.

– Metatavu on yrityksenä hyvin ennakkoluuloton ja kehityshaluinen. Uskon, että projekti ei jäänyt ainutkertaiseksi, vaan matka jatkuu, Ahola summaa.


Case Pakkasmarja:

Metatavu vei marjanviljelijät pellon laidalta nykyaikaan

Metatavu Oy kehitti Pakkasmarja Oy:n kanssa pakkasmarjalaisille ikioman kännykkäsovelluksen Pakkasmarja-apin. Se siivosi paperipinot pöydiltä ja oikaisi yhteydet suoriksi sopimusviljelijöiden kanssa. ”Tämä on ollut meille kaikille tosi hyvä juttu”, toteaa Pakkasmarjan toimitusjohtaja Matti Leinonen tyytyväisenä.

Pakkasmarja Oy on 36 vuotta sitten marjanviljelijöiden perustama yritys, joka tuottaa kotimaisia marjoja kotimaisille kuluttajille monenlaisina tuotteina. Yrityksessä on ympärivuotisesti töissä parikymmentä henkeä, sesonkiaikaan tuplat ja sopimusviljelijöitä yli 250.

Tarve toiminnan kehittämiseen lähti havainnosta, että muutaman henkilön on mahdotonta pitää hyvää huolta yli 250:n sopimusviljelijän asioista varsinkaan sesonkiaikaan, kun kaikki tapahtuu yhtä aikaa, nyt ja heti.

– Jos toisessa päässä on pari henkilöä ja toisessa 250, se tarkoittaa, että nämä pari ovat aamusta iltaan puhelimessa ja silti jonossa on lukuisia viljelijöitä. Viljelijäsopimukset tehtiin paperilla vuosittain kahtena kappaleena ja allekirjoitusten takia niitä läheteltiin postissa edes takaisin. Käytössä ollut tekstiviestipalvelu oli kätevä, mutta yksisuuntainen.

– Ymmärrettiin, että maailmassa on mahdollisuuksia tehdä asioita helpommin. Tiesimme, että tulemme tekemään tämän, mutta miten ja milloin, kertoo Matti Leinonen.

Yksi ajankohdan määräävä tekijä oli älypuhelinten yleistyminen. Kun suurin osa viljelijöistä kantoi älykännyä taskussaan, oli aika löytää oikea kumppani.

– Metatavu valikoitui yhteistyökumppaniksemme, koska huomasimme, että meidän ei tarvitse olla digitaalisen maailman osaaja voidaksemme keskustella Metatavun tekijöiden kanssa. Kaverit puhuvat kanssamme samaa kieltä, ovat joustavia ja kaikki mitä sovitaan, pätee. Ollaan yhteistyöhön tosi tyytyväisiä, Leinonen toteaa.

Nopeaa ja kätevää

Pakkasmarjan viljelyasiantuntija Anu Venäläinen myöntää, että ajatus omasta kännykkäsovelluksesta kuulosti ensin isolta jutulta.

– Pian kuitenkin huomattiin, että tämähän on helppoa. Me tiedetään, mitä halutaan ja Metatavu tietää, miten se tehdään.

– Kevättalvella 2017 vaihdettiin Metatavun kanssa ensimmäiset ajatukset, mutta vasta kesäkuussa aloimme vauhdilla määrittelemään, mitä kaikkea appiin haluaisimme. Jo kuukauden päästä sovellus olikin jo meillä testissä ja heinäkuun loppupuoliskolla se tarjottiin kaikille sopimusviljelijöillemme.

Anu Venäläinen Pakkasmarjalta.
Anu Venäläinen Pakkasmarjalta.

Näin vauhdikkaassa yhteistyössä syntyi siis Pakkasmarja-appi, jonka kautta viljelijät saavat nyt ajankohtaiset tiedotteet tapahtumista, vastaanottoajoista, marjojen hinnoista, maksuaikatauluista, toimituksista ynnä muusta suoraan ja samanaikaisesti taskuunsa. Sopimukset hoituvat kokonaan sähköisesti sähköisin allekirjoituksin.

– Appiksen kautta viljelijät saavat myös vertaistukea ja voivat jakaa tietoa keskenään. Yksi viljelijä esimerkiksi lähetti ryhmäkeskusteluun kuvan reikäisestä mansikan taimen lehdestä, ja alle 10 minuutissa sai jo toiselta viljelijältä vastauksen, mikä kasvintuhooja lehdellä on luultavasti käynyt, Venäläinen kertoo.

Venäläinen on ollut viljelijöiden ääni aplikaation kehittelyssä.

– Käyttöönotto vei toki aikaa, onhan meillä monenlaista ja monen ikäistä käyttäjää. Mutta vanhempikin viljelijä on oppinut sovelluksen käytön hurjan hyvin. Yksi sanoikin, että Anu hei, sinähän teet meistä nörttejä, Venäläinen hymyilee.

– Katsotaan nyt, mitä kaikkea keksitään. On tosi hyvä, että Metatavulta saa nopeasti vastaukset kysymyksiin ja pientä kehittelyä tehdään koko ajan. Käytön myötä oppii, mitä sovelluksessa voisi olla lisää ja mitä pitää parantaa. Viljelijöiden kanssa vaihdetaan koko ajan kokemuksia ja heiltä tulee uusia ideoita hirveästi! Tämä on lähtenyt hyvin lentoon, Anu Venäläinen iloitsee.


 

Jaa: